W ramach warsztatów "Klimatyczni Detektywi" uczniowie wcielą się w rolę prawdziwych naukowców badających środowisko miejskie. Podczas trzech fascynujących misji terenowych dzieci.
Misja 1: Miejska Wyspa Ciepła
Poznają zjawisko miejskiej wyspy ciepła i jego wpływ na środowisko
Nauczą się prowadzić profesjonalne pomiary temperatury różnych powierzchni
Zrozumieją, jak różne materiały i powierzchnie w mieście wpływają na temperaturę
Zbadają zjawisko albedo i jego znaczenie dla klimatu miejskiego
Misja 2: Drzewa Nasi Sprzymierzeńcy
Odkryją niezwykłe właściwości drzew miejskich i ich rolę w ekosystemie
Nauczą się rozpoznawać różne gatunki drzew
Zbadają, jak drzewa wpływają na wilgotność i temperaturę otoczenia
Dowiedzą się, jak drzewa pomagają w walce ze zmianami klimatu
Misja 3: Ślad Węglowy
Poznają pojęcie śladu węglowego i jego znaczenie
Nauczą się mierzyć poziom CO2 w różnych miejscach
Zrozumieją wpływ codziennych wyborów na emisję CO2
Odkryją sposoby na zmniejszenie swojego śladu węglowego
Podczas warsztatów uczniowie:
Będą pracować z profesjonalnym sprzętem badawczym
Nauczą się prowadzić obserwacje terenowe
Rozwiną umiejętności analitycznego myślenia
Zdobędą praktyczną wiedzę o zmianach klimatu
Poznają sposoby na działanie na rzecz środowiska
Warsztaty łączą naukę z zabawą, teorię z praktyką, a przede wszystkim pokazują dzieciom, że każdy z nas może być prawdziwym "klimatycznym detektywem" i przyczynić się do ochrony naszej planety.
Warsztaty "Klimatyczni detektywi"
Podczas warsztatów są realizowane częściowo następująco treści z aktualnej podstawy programowej:
Szkoła podstawowa (przyroda):
Poznanie cech i zmian krajobrazu w najbliższej okolicy szkoły.
Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
opisuje sposoby poznawania przyrody, podaje różnice między eksperymentem, doświadczeniem a obserwacją;
rozpoznaje składniki przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższej okolicy szkoły;
rozróżnia wody stojące i płynące, podaje ich nazwy oraz wskazuje naturalne i sztuczne zbiorniki wodne;
określa warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody) i wskazuje przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia;
określa zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego;