Chemia tworzy życie, a także zabija. Zanieczyszczenie chemiczne naszego otoczenia jest faktem, a w czasie zajęć spróbujemy stać się środowiskowymi detektywami - będziemy szukać poszlak, tropić zanieczyszczenia, weryfikować nasze przypuszczenia i uczyć się jak bacznie monitorować stan środowiska i jak tym zanieczyszczeniom w przyszlosci zapobiegać.
Dostępne w formie dwugodzinnej dla grup od 7 do 30 uczestników;
Zajęcia odbywają się we wspólnie wybranej lokalizacji, jednak konieczny jest dostęp do zbiornika z wodą lub rzeki. Ostateczna forma i cena zajęć silnie uzależniona jest od terenu (tj. dostęp do wody, lasu, sezon, topografia terenu) oraz odległości od Zielonej Góry.
Tak jak każde badanie ma swoje hipotezy i cele, tak każde zajęcia mają swój temat przewodni. W czasie zajęć z chemii terenowej skupimy się na zanieczyszczeniu środowiska metalami ciężkimi.
Proponowane aktywności w trakcie zajęć to: pobieranie próbek wody, pobieranie próbek osadu i gleby, analiza osadu, pomiary fizykochemiczne wody, badanie gleby, pomiary radiochemiczne, podstawowe badania chemiczne.
Zajęcia są świetną odskocznią od standardowej lekcji chemii;
Po zajeciach moze odbyc sie dodatkowa część wykładowa;
Kompatybilność z podstawą programową.
Warsztaty "Wyprawa Badawcza - Operacja: Metale"
Podczas warsztatów są realizowane są częściowo następująco treści z aktualnej podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych:
Biologia:
Opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach.
Przedstawia porosty jako organizmy symbiotyczne i wyjaśnia ich rolę jako organizmów wskaźnikowych.
Wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji.
Wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną.
Chemia:
Wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem podstaw metody naukowej.
Projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia.
Opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia, elektroforeza).
Interpretuje wartości pH w ujęciu jakościowym i ilościowym (np. związek między wartością pH a stężeniem jonów wodorowych).
Przewiduje przebieg reakcji utleniania-redukcji związków organicznych.
Wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji.
Podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania.
Tłumaczy, na czym polegają sorpcyjne właściwości gleby w uprawie roślin i ochronie środowiska; opisuje wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin; planuje i przeprowadza badanie kwasowości gleby oraz badanie właściwości sorpcyjnych gleby.
Wymienia podstawowe rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby (np. metale ciężkie, węglowodory, produkty spalania paliw, freony, pyły, azotany(V), fosforany(V) (ortofosforany(V)), ich źródła oraz wpływ na stan środowiska naturalnego; opisuje rodzaje smogu oraz mechanizmy jego powstawania.
Proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Wskazuje potrzebę rozwoju gałęzi przemysłu chemicznego (leki, źródła energii, materiały); wskazuje problemy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego planowania i prowadzenia procesów chemicznych; uzasadnia konieczność projektowania i wdrażania procesów chemicznych umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie używania albo wytwarzania niebezpiecznych substancji; wyjaśnia zasady tzw. zielonej chemii.
Wskazuje powszechność stosowania środków ochrony roślin oraz zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska wynikające z nierozważnego ich użycia