Wielu uczniów marzy by wybrać się wyprawę badawczą jak naukowcy w filmach przyrodniczych. Nim jednak przyjdzie czas na wyprawę do serca dżungli amazońskiej lub rejsu na Antarktydę trzeba złapać trochę podstaw. W trakcie tej ekspedycji poznamy jak naukowcy pracują w terenie i dowiemy się jak użyć wiedzy ze szkolnej ławki w pracy w terenie. Skupimy się na poszukiwaniu tego co niby niewidoczne, ale jednak wszechobecne, a dokładnie na poszukiwaniu środków ochrony roślin w naszym otoczeniu.
Dostępne w formie dwugodzinnej dla grup od 10 do 30 uczestników;
Zajęcia odbywają się we wspólnie wybranej lokalizacji, jednak konieczny jest dostęp do zbiornika z wodą lub rzeki. Ostateczna forma i cena zajęć silnie uzależniona jest od terenu (tj. dostęp do wody, lasu, topografia terenu) oraz odległości od Zielonej Góry.
Tak jak każde badanie ma swoje hipotezy i cele, tak każde zajęcia mają swój temat przewodni. W czasie zajęć z biologii terenowej skupimy się obiegu pestycydów w przyrodzie.
Proponowane aktywności w trakcie zajęć to: pobieranie próbek wody, pobieranie próbek osadu i gleby, analiza osadu, pomiary fizykochemiczne wody, badanie gleby, podstawowe badania chemiczne, poszukiwanie bioindykatorów.
Zajęcia są świetną odskocznią od standardowej lekcji biologii.
Po zajeciach moze odbyc sie dodatkowa część wykładowa;
Kompatybilność z podstawą programową znajduje się na dole strony.
Warsztaty "Wyprawa Badawcza - Operacja: Pestycydy"
Podczas warsztatów są realizowane są częściowo następująco treści z aktualnej podstawy programowej dla klas 7-8 dla Szkół Podstawowych:
Biologia:
Uzasadnia konieczność ochrony przyrody.
Określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne.
Wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami.
Analizuje zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska (temperatura, wilgotność, stężenie dwutlenku siarki w powietrzu).
Przedstawia porosty jako organizmy wskaźnikowe (skala porostowa), ocenia stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową.
Przedstawia istotę różnorodności biologicznej.
Analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.