Słońce, piasek, woda... a obok pomiary oporności wody, głośno stukająca pompa i motorówka, która utknęła w wodorostach. Każdy wyjazd w teren i każdy rejs po jeziorze to była niesamowita przygoda, więc z wielką przyjemnością opowiemy ucziom o tym jak wygląda praca na tafli jezior. Woda i piasek (nie tylko znad naszych jezior) bedzie na naszym celowniku podczas tych zajęć, a po ich zakonczeniu to jak uczniowie patrzą na szuwary, wyspy i zalewy może zmienić się raz na zawsze.
Dostępne w formie dwugodzinnych zajęć dla grup od 7 do 30 uczestników;
Podstawowa forma zajęć obejmuje przesiewanie osadu, identyfikacje skamielin, pomiary fizykochemiczne wody, analizę fitoplanktonu i podstawy nawigacji;
Uczestnicy do dyspozycji będą mieć: zestaw do granulometrii, karty identyfikacyjne skamielin, zestaw skał wraz zestawami do identyfikacji, elektrody do pomiaru właściwości wody, zestaw do sączenia, odczynniki do ekstrakcji chlorofilu, mapy i przybory nawigacyjne.
Forma zajęć w oparciu o model amerykańskiej uczelni oraz o analizy przeprowadzane rutynowo na statkach badawczych;
Świetna odskocznia od standardowej lekcji geografii, biologii lub chemii;
Materiał może być zmodyfikowany po konstultacji z nauczycielem;
Po zajeciach moze odbyc sie dodatkowa część wykładowa;
Kompatybilność z podstawą programową.
Warsztaty "O jeziorach"
Podczas warsztatów są realizowane są częściowo następująco treści z aktualnej podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych:
Geografia:
Posługuje się mapą topograficzną w terenie.
Przedstawia cechy fizykochemiczne wód morskich oraz dostrzega problem ich zanieczyszczenia.
Chemia:
Bada i opisuje właściwości tlenku krzemu(IV); wymienia odmiany tlenku krzemu(IV) występujące w przyrodzie i wskazuje na ich zastosowania.
Wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem podstaw metody naukowej.
Tłumaczy, na czym polegają sorpcyjne właściwości gleby w uprawie roślin i ochronie środowiska; opisuje wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin; planuje i przeprowadza badanie kwasowości gleby oraz badanie właściwości sorpcyjnych gleby.
Biologia:
Opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach.
Przedstawia czynności życiowe bakterii: odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm); oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe; rozmnażanie.
Wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną.
Uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000.