Rzeki to krwioobieg całego ekosystemu i tak go będziemy traktować na tych zajęciach. Niczym prawdziwi naukowcy zbadamy skład chemiczny wód oraz skład osadu z dna rzeki oraz zastanowimy się po co rzeka się tak wije. Zrozumiemy jak ważne rzeki są w naszym ekosystemie, jak można je chronić i na co zwracać uwagę podczas spacerów wzdłuż nich.
Dostępne w formie zajęć dwugodzinnych dla grup od 7 do 30 uczestników;
Podstawowa forma zajęć obejmuje analizę wody rzecznej, analizę osadu rzecznego, rozpoznawanie minerałów znajdywanych na erodowanym przez rzekę terenie, ocenę zawartości chlorofilu w wodzie.
Uczestnicy do dyspozycji będą mieć: elektrody do analizy wody, testy do analizy składu wody, zestaw do granulometrii, zestaw minerałów wraz z kluczem identyfikacyjnym oraz zestaw do sączenia.
Forma zajęć w oparciu o model amerykańskiej uczelni oraz nasze własne doświadczenie;
Materiał może być zmodyfikowany po konstultacji z nauczycielem;
Świetna odskocznia od standardowej lekcji geografii, biologii lub chemii;
Po zajeciach moze odbyć sie dodatkowa część wykładowa;
Kompatybilność z podstawą programową.
Warsztaty "O rzekach"
Podczas warsztatów są realizowane częściowo następująco treści z aktualnej podstawy programowej:
Szkoła podstawowa (geografia, biologia, chemia):
Interpretowanie map różnej treści.
opisuje walory przyrodnicze Wisły i Odry, charakteryzuje systemy rzeczne obu tych rzek oraz porównuje je z wybranymi systemami rzecznymi w Europie;
Określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne.
Sporządza mieszaniny i dobiera metodę rozdzielania składników mieszanin (np. sączenie, destylacja, rozdzielanie cieczy w rozdzielaczu); wskazuje te różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają jej rozdzielenie.
Wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza; wymienia sposoby postępowania pozwalające chronić powietrze przed zanieczyszczeniami.