Rzeki to krwioobieg całego ekosystemu i tak go będziemy traktować na tych zajęciach. Niczym prawdziwi naukowcy zbadamy skład chemiczny wód oraz skład osadu z dna rzeki oraz zastanowimy się po co rzeka się tak wije. Zrozumiemy jak ważne rzeki są w naszym ekosystemie, jak można je chronić i na co zwracać uwagę podczas spacerów wzdłuż nich.
Dostępne w formie zajęć dwugodzinnych dla grup od 7 do 30 uczestników;
Podstawowa forma zajęć obejmuje analizę wody rzecznej, analizę osadu rzecznego, rozpoznawanie minerałów znajdywanych na erodowanym przez rzekę terenie, ocenę zawartości chlorofilu w wodzie.
Uczestnicy do dyspozycji będą mieć: elektrody do analizy wody, testy do analizy składu wody, zestaw do granulometrii, zestaw minerałów wraz z kluczem identyfikacyjnym oraz zestaw do sączenia.
Forma zajęć w oparciu o model amerykańskiej uczelni oraz nasze własne doświadczenie;
Materiał może być zmodyfikowany po konstultacji z nauczycielem;
Świetna odskocznia od standardowej lekcji geografii, biologii lub chemii;
Po zajeciach moze odbyć sie dodatkowa część wykładowa;
Kompatybilność z podstawą programową.
Warsztaty "O rzekach"
Podczas warsztatów są realizowane są częściowo następująco treści z aktualnej podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych:
Geografia:
Charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia;
Rozpoznaje i opisuje cechy ustrojów rzecznych na świecie, w tym ustroju rzeki płynącej najbliżej jego szkoły;
Przedstawia cechy fizykochemiczne wód morskich oraz dostrzega problem ich zanieczyszczenia.
Chemia:
Opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości i zastosowania; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie skał wapiennych wśród innych skał i minerałów; pisze odpowiednie równania reakcji.
Bada i opisuje właściwości tlenku krzemu(IV); wymienia odmiany tlenku krzemu(IV) występujące w przyrodzie i wskazuje na ich zastosowania.
Projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia.
Tłumaczy, na czym polegają sorpcyjne właściwości gleby w uprawie roślin i ochronie środowiska; opisuje wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin; planuje i przeprowadza badanie kwasowości gleby oraz badanie właściwości sorpcyjnych gleby.
Wymienia podstawowe rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby (np. metale ciężkie, węglowodory, produkty spalania paliw, freony, pyły, azotany(V), fosforany(V) (ortofosforany(V)), ich źródła oraz wpływ na stan środowiska naturalnego; opisuje rodzaje smogu oraz mechanizmy jego powstawania
Biologia:
Opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach.
Opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach.
Przedstawia czynności życiowe bakterii: odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm); oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe; rozmnażanie.
Wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną.
Uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000.